Kürdistan'da Siyasal İslam

Stok Kodu:
9789759010935
Boyut:
13.50x21.00
Sayfa Sayısı:
240
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2008-10
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
Dili:
Türkçe
%15 indirimli
25,00
21,25
9789759010935
642267
Kürdistan'da Siyasal İslam
Kürdistan'da Siyasal İslam
21.25

Kürtler çok dinli bir halktır. İlk "semavi" din olan Zerdüşlük ve sonrasındaki üç "kutsal din"in çıkış yeri Kürt cağrafyasıdır. Çok tanrılı dinlerden tek tanrılı dine inanma sofistliği gösteren Zerdüşt Kürt'tür. Monoteist dinlerin "Peygamberler babası Ebül Enbiya Hz. İbrahim" Kürdistan'dan çıkmıştır. Kürtler arasında Yahudi, Mani, Hristiyan, Alevi, Ehli Hak, Ezidi ve İslami gruplar mevcuttur. Bu dinlere mensup topluluklar yıllarca bir arada barış içinde yaşadılar.

Kürtler, 14 asır önce İslam ile tanıştı.Bu tanışmanın ilk aşamaları her ne kadar kanlı da olsa, Kürtlere kültürel açıdan yararıda oldu. Kürt din alimleri, bu dönemde Kürtçe divanlar yazdı. Kürtler bu dönem boyunca tarih, felsefe, müzik, mimari, mühendislik, matematik ve astronomi alanlarında ustalaşmaya başladı.

İslam'ın Kürtlere bu hizmeti olurken, Kürtlerin de İslam'a büyük hizmetleri olmuştur. Bu hizmetlerin en büyük kanıtı Selahadini Eyubi Kürdi'dir. Selahadini Kürdi, 12. yüzyılda İslam'ı haçlılara karşı korumuş ve yüceltmiştir. O'nun bu başarısı, Kürtlerin çoğunlukla İslam'a geçmesini beraberinde getirmiştir.

Kürt milli duygusu İslam ile şekillenmiştir. İlk Kürt bağımsızlık harekeri İslam dini (Nakşi) kökenlidir. İslam zaman zaman Kürt ulusal hareketi içinde birleştirici bir işlev görmüştür. Kürt Nakşi lideri İslam'a sarılarak, Kürtleri ve bazen ülkelerindeki gayri Müslimleri; Arap, Fars ve Türk egemenlerin Kürt coğrafyasında gerçekleştirecekleri katliamlardan koruma davranışlarını da sergilemiştir.

Kürt- Türk rabıtası da İslam ile başladı. Özellikle Türklerin 1517 yılında halifeliği denetimine almasından sonra bu rabıta dah da derinleşti. Yani Türkler ile Kürtlerin bin yıllık tarihi İslam ile şekillendi. Bu rabıta halifeliğin 3 mart 1924 tarihinde "kaldırılması"ndan sonra son bulmuştur. Bu rabıtanın bozulmasında ulusal devletin üzerinde şekillendiği "Türk İslam Sentezi" önemli rol oynamıştır. ardından Kürtlerin ulusal varlıkları inkar edilmiş ve Şeyh Sait kıyamı başlamıştır.

21. yüzyılda Kürt toplumunun çelişkilerinden yararlanan Arap, Pers ve Türk egemenleri, birçok paravan örgüt kurarak, Kürtlerin hak arama mücadelesini bastırmaya veya bölmeye çalışmışlardır. Bu anlamda Kürt kökenli radikal İslamcılar büyük roller oynamışlardır. Bunlardan kimileri bir süre sonra dönen oyunları fark ederek "taguti" Devlet'e çattılar. bu yönelimde lider kadrolarını kaybeden Hizbullah gibi örgütler, silahlı cihattan vazgeçerek, legal faaliyetleri tercih ettiler.

Türk devleti, bu sefer AKP ve Nakşicilik üzerinden Kürt toplumunu fethetmeye çalışıyor. AKP, Türk İslam Sentezi'nin ideolojik ve siyasal bağlarını, Fethullahçılar ise ekonomik bağları kaullanarak Kürt toplumunda yer edinmeye çalışıyorlar. Kürt islamcılar buna ne gibi tepki verecek zaman gösterecek.

"Tarikat ve şeyhler cenneti Kürdistan", başta "Türk İslamı" olmak üzere Arap ve Pers İslamı'na karşı kendi Kürt İslamı'nı yaratmaya çalışıyor...

Kürtler çok dinli bir halktır. İlk "semavi" din olan Zerdüşlük ve sonrasındaki üç "kutsal din"in çıkış yeri Kürt cağrafyasıdır. Çok tanrılı dinlerden tek tanrılı dine inanma sofistliği gösteren Zerdüşt Kürt'tür. Monoteist dinlerin "Peygamberler babası Ebül Enbiya Hz. İbrahim" Kürdistan'dan çıkmıştır. Kürtler arasında Yahudi, Mani, Hristiyan, Alevi, Ehli Hak, Ezidi ve İslami gruplar mevcuttur. Bu dinlere mensup topluluklar yıllarca bir arada barış içinde yaşadılar.

Kürtler, 14 asır önce İslam ile tanıştı.Bu tanışmanın ilk aşamaları her ne kadar kanlı da olsa, Kürtlere kültürel açıdan yararıda oldu. Kürt din alimleri, bu dönemde Kürtçe divanlar yazdı. Kürtler bu dönem boyunca tarih, felsefe, müzik, mimari, mühendislik, matematik ve astronomi alanlarında ustalaşmaya başladı.

İslam'ın Kürtlere bu hizmeti olurken, Kürtlerin de İslam'a büyük hizmetleri olmuştur. Bu hizmetlerin en büyük kanıtı Selahadini Eyubi Kürdi'dir. Selahadini Kürdi, 12. yüzyılda İslam'ı haçlılara karşı korumuş ve yüceltmiştir. O'nun bu başarısı, Kürtlerin çoğunlukla İslam'a geçmesini beraberinde getirmiştir.

Kürt milli duygusu İslam ile şekillenmiştir. İlk Kürt bağımsızlık harekeri İslam dini (Nakşi) kökenlidir. İslam zaman zaman Kürt ulusal hareketi içinde birleştirici bir işlev görmüştür. Kürt Nakşi lideri İslam'a sarılarak, Kürtleri ve bazen ülkelerindeki gayri Müslimleri; Arap, Fars ve Türk egemenlerin Kürt coğrafyasında gerçekleştirecekleri katliamlardan koruma davranışlarını da sergilemiştir.

Kürt- Türk rabıtası da İslam ile başladı. Özellikle Türklerin 1517 yılında halifeliği denetimine almasından sonra bu rabıta dah da derinleşti. Yani Türkler ile Kürtlerin bin yıllık tarihi İslam ile şekillendi. Bu rabıta halifeliğin 3 mart 1924 tarihinde "kaldırılması"ndan sonra son bulmuştur. Bu rabıtanın bozulmasında ulusal devletin üzerinde şekillendiği "Türk İslam Sentezi" önemli rol oynamıştır. ardından Kürtlerin ulusal varlıkları inkar edilmiş ve Şeyh Sait kıyamı başlamıştır.

21. yüzyılda Kürt toplumunun çelişkilerinden yararlanan Arap, Pers ve Türk egemenleri, birçok paravan örgüt kurarak, Kürtlerin hak arama mücadelesini bastırmaya veya bölmeye çalışmışlardır. Bu anlamda Kürt kökenli radikal İslamcılar büyük roller oynamışlardır. Bunlardan kimileri bir süre sonra dönen oyunları fark ederek "taguti" Devlet'e çattılar. bu yönelimde lider kadrolarını kaybeden Hizbullah gibi örgütler, silahlı cihattan vazgeçerek, legal faaliyetleri tercih ettiler.

Türk devleti, bu sefer AKP ve Nakşicilik üzerinden Kürt toplumunu fethetmeye çalışıyor. AKP, Türk İslam Sentezi'nin ideolojik ve siyasal bağlarını, Fethullahçılar ise ekonomik bağları kaullanarak Kürt toplumunda yer edinmeye çalışıyorlar. Kürt islamcılar buna ne gibi tepki verecek zaman gösterecek.

"Tarikat ve şeyhler cenneti Kürdistan", başta "Türk İslamı" olmak üzere Arap ve Pers İslamı'na karşı kendi Kürt İslamı'nı yaratmaya çalışıyor...

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat